Søkemotoroptimalisering (SEO) og markedsføring. 10 tips for økt synlighet på internett.
Søkemotoroptimalisering og markedsføring. 10 tips for økt synlighet på internett.
Internett er og blir en stadig viktigere markedskanal. Eksempelvis benytter de fleste av oss en søkemotor slik som Google til å finne informasjon om produkter og tjenester. Det handler derfor om å være tilstede på internett for dine potensielle kunder/interessenter og bli funnet på «dine» søkeord på en søkemotor. Det å treffe en beslutningstaker i det øyeblikket han skal bestemme seg er opplagt en effektiv markedsføring. Det er her søkemotoroptimalisering kommer inn.
Begrepet søkemotoroptimalisering kan defineres som metoder/tiltak for å gjøre en nettside eller et helt nettsted bedre synlig på søkemotorens resultatsider.
Søkemotoroptimalisering er gratis, det finnes dog også betalingsløsninger slik som søkemotorannonseringer (kjøpt annonseplass som automatisk gir en høy rangering på søkesiden), katalogoppføringer (eksempelvis: 180.no, mittfirma.no, finnalle.no, gulesider.no osv.) og lignende. Til tross for at man kan betale for annonser på søkemotorer og katalogoppføringer er det absolutt gratis-plasseringene (søkemotoroptimalisering) som får mest oppmerksomhet av brukerne.
Det finnes svært mange tips for hvordan en kan generere mer trafikk for et nettsted. Jeg vil imidlertid dele noen av mine erfaringer og ”hands on” tips som med enkelhet, og på kort tid, ganske sikkert vil kunne generere flere relevante treff for deres nettsted. Disse er som følger:
1. For å bli funnet av en søkemotor må du skrive inn en ”metakode” i ditt nettsted
– Søkemotorene kan på den måten indeksere innholdet på nettstedet ditt og tilgjengliggjøre det i søkemotorens resultatsider. (Dette kan du lese mer om i brukerveiledning som linket til i slutten av innlegget).
2. Registrer siden din på dmoz.com
– Google bruker dmoz.com mye i sin indeksering av nettsider.
3. Oppdater nettsiden din ofte
– En leser kommer tilbake for å lese nye innlegg/nyheter, oppdaterer du sjeldent mister leseren imidlertid fort interessen.
4. Velg en tittel som vekker interesse
– Tenk selv, du trykker gjerne på andre, tredje, eller femte treffet i en søkemotor dersom den nettsiden har en mer treffende tittel.
5. Gi brukerne noe nyttig
– Det å gi bort noe folk har bruk kan være svært effektiv, og generere mange treff.
6. Bruk sosiale medier aktivt
– Sosiale medier er svært mye brukt og treffer bredt, det kan være en viktig eksponering, og et første møte med din bedrift for nye potensielle kunder.
7. Benytt deg av linkbygging
– Er nettsiden din linket til fra flere nettsider oppfatter søkemotorene den for å være av bedre relevans (legg eksempelvis inn kommentarer på forum, blogger, der det er relevant for målgruppen, og få andre til å dele siden din).
8. Unngå duplikat innhold på nettstedet ditt
– Søkemotorene kan utelate nettsteder der det samme innholdet dukker opp flere steder.
9. Ha en ryddig kildekode
– En rotete, lite sammenhengende koding gir dårligere ranking i søkemotorene.
10. Etterstreb å lage mer brukervennlige sider
– Lag en hjemmeside som snakker kundenes språk, og pakk det inn i et tiltalende design.
For å lære mer om dette kan du også se Google sin startveiledning for søkemotoroptimalisering.
– Ønsker du å bidra med noe kan du gjerne legge igjen en kommentar her på bloggen!